Miles: Kapitel 73- Julshopping Del 2

 

 

Vi stod i en affär och tittade på böcker, och jag funderade på en sak. På en sak som jag funderat länge på, och undrat om jag ska konfrontera Sofia med det.

   Jag bestämde mig tillslut för att köra. Även om hon kanske skulle bli sårad. ”Du Sofia… Det är en sak jag måste säga till dig.”

   ”Vaddå?” undrade hon medan hon läste baksidan av en tjock bok.

   ”Jag tycker att du borde sluta be om ursäkt för att du är smart.” sa jag rätt ut.

   Hon såg förvirrat ut. ”Jag förstår inte.”

   ”När du svarar på en fråga i klassrummet…” började jag förklara. ”…börjar du med ’jag tror att’. Men jag vet att du inte tror, du vet att svaret är rätt. Varför låtsas vara tveksam?”

   ”Jag låtsas inte vara tveksam.” försvarade hon sig. ”Jag… Jag vill bara inte bli uppfattad som en besserwisser.”

   ”Det blir du inte heller.” sa jag och böjde mig ner så att hon var tvungen att möta min blick. ”Du behöver inte dölja att du är supersmart, du borde vara stolt över det istället! Visa upp det!” Jag viftade demonsterande med armarna.

   Sofia log åt mig, charmad. ”Tack. Det är bara det…” Hennes leende dog. ”Jag vill inte att andra ska tycka illa om mig.”

   ”Du ska skita i vad andra tycker.” sa jag. ”Var dig själv, utan att försöka dämpa ner på någon del av din personlighet. Gör så, och de som inte tycker om det… Tja, det är deras  förlust.”

   ”Faktiskt.” sa Sofia eftertänksamt. ”Varför låtsas tveka när jag svarar? Jag kan det ju! Och varför ska jag anstränga mig för att få andra att tycka om mig? Om de ändå inte kan tycka om mig för den jag är, är de inget att ha som vänner.” Hon hade fått en glöd i sin blick som jag bara älskade. Det var förtrollande att se. ”Du har rätt, Miles. Du har så rätt.”

 

Slutligen hittade jag en bok till mamma, där man kunde skriva in sina egna recept, och till Elle köpte jag ännu en bok som hette Den Ultimata Punkboken. Den skulle hon gilla. Jag och James hade också kommit överens om att köpa en liten julklapp till varandra, en som kostade lite. Så till honom hade jag införskaffat ett kasst skissblock.

   ”Helt otroligt.” sa Sofia när vi satt i bilen på väg hem. ”Jag brukar behöva åka minst tre gånger in till stan för att hinna köpa allt, men den här gången har jag köpt allting! Bara nu!”

   ”Det är helt tack vare mig.” sa jag skämtsamt.

   ”Det kanske är det.” sa hon. ”Vi borde göra det här till en tradition, att julshoppa tillsammans.”

   ”Gärna för mig.” 


Kommentarer
Anna

Super bra! :)!

2013-08-28 @ 15:27:03

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort