BTS: Händelserna och miljön

Hur kom jag på vad som skulle hända i Fingtic, och var den skulle utspela sig?
Mycket av min insperation kommer ifrån en serie som heter Gilmore Girls. Därifrån fick jag Redleave, eftersom den utspelar sig i en liten mysig stad. Först kallade jag Redleave för stad, sedan bytte jag till by. Man kan se att det står STAD i de första kapitlen. Också så ville jag ha någoting motsatt från Sunbeach, som utspelar sig i en storstad där det är jättevarmt. Nu blev det litet och lite kallare. 
   Jag ville att någonting hemskt skulle ha hänt, så pappan fick dö. Och jag ville ha en badboy och en andledning till att han var upfuckad, så därför fick Miles vara med. 
 
Delen där Elle blev retad av ett tjejgäng kommer ifrån en egen händelse, i mitt liv, där jag också blev retad av några tjejer för att jag tyckte annorlunda än dem. Det jag var med om gick dock inte lika långt som med Elle. 
   Jag ville ha lite romans medan Miles blev vän med Sofia, så därför kom Richard med. Jag ville också ha en andledning till att det dröjde innan Elle fick mer kärlek i sitt liv, så därför krossades hon. 
 
Kärleken mellan Miles och Sofia var det roligaste att skriva. Jag verkligen älskar det här lidande-pojke-scenariot, och drog det till sin yttersta spets. 
   Alla action händelser, som Miles blir nedslängd i vattnet, James får astmattack, lade jag in för en berättelse måste ju ha lite action. Det var även viktiga händelser för karaktärerna. Att James skulle få en astmattack bestämde jag bara några kapitel innan. Det var en inpulsiv grej, medan när Miles blir nedslängd i vattnet hade jag klart för mig från första början. 
 
Att Xander skulle komma tillbaka bestämde jag redan från början, det var därför han nämndes alls. Men sedan började jag vela, det kändes som att allting  blev för perfekt om alla fick ett superbra slut. Men jag kunde inte döma Tony till ensamhet, så Xander fick komma tillbaka i alla fall. 
 
Nä rjag började skriva Fingtic var jag astaggad, sedan försvann suget och novellen blev bara en börda istället. Det velade lite, sedan tog jag tag i mig själv och skrev. Sedan gjorde jag även en planering över de kapitel som jag hade kvar, så att jag kunde strukturera upp det. 
Här är den: 
  •       Jobba
  •       Julafton. (4 kap, Elle, Sofia, Miles, James)
  •       James graffiti
  •       Vill måla café, Elle pratar med Tony
  •       Miles tar Sofia till grav
  •       Leah
  •       Miles satsar med Sofia, faller
  •       Leah åker hem, Elle berättar för Tony om olyckan
  •       Miles ger upp
  •       Får pengar av staten och lägger dem på målning av James.
  •       Sofia ringer Miles efter hjälp
  •       Morgon från Sofias perspektiv,
  •       inbrottstjuv, Emmanuel kommer
  •       Elle och James på Miles födelsedag
  •       Miles vägrar gå i båten
  •       Från Emmanuels synvinkel, slänger Miles i vattnet
  •       Från Sofias, hon räddar Miles
  •       Miles berättar för Sofia
  •       Miles pratar med James, Sofia pratar med Emmanuel
  •       Emmanuel gör slut med Sofia, hon blir förkrossad (kallad hora)
  •       Sofia sover över, Miles drömmer mardröm, hon hjälper honom att somna
  •       Miles ser hur hon lider av Em, så går till honom och berättar att ingenting pågår mellan dem
  •       Innan hon går tillbaka kysser Miles henne och berättar allt han älskar med henne
  •       Sofia kapitel, hon frågar Emmanuel vad han älskar med henne. Får inget bra svar.
  •       Sofia berättar allt hon älskar med Miles, han svävar bland molnen
  •       Elle: Alla pratar om att de blivit ihop, lite med James
  •       De är ihop kapitel, föräldrar arga
  •       Elle och James kapitel
  •       Ur Miles synvinkel, alla fyra gör någonting tillsammans. James och Elle
  •       James och Elle blir kära
  •       James pratar med Miles om det, av alla tjejer, min syster? Kommer fårn han som kärade ner sig i en tjej som var praktsikt taget förlovad med någon annan! Miles accepterar
  •       James och Elle är ihop.
  •       Miles om Elle och James, sedan blir bjuden på fest hos Sofias föräldrar
  •       Sofias mamma hotar med att ta bort Elles stepedium, om Miles inte gör slut med Sofia. Han gör det, men Sofia tror inte på vad han säger
  •       Sofia pratar med Elle, försöker förstå vad som hänt. Listar ut att hennes föräldrar har någonting med det att göra.
  •       Sofia listar ut vad som hänt och konfronterar sina föräldrar. Hotar att bryta upp med dem om de inte tar tillbaka sin hotelse.
  •       Hotelsen tas tillbaka, de blir ihop igen. Frid och fröjd!
  •       Tonys gamla flamma kommer tillbaka
  •       Miles perspektiv, Xander med Tony, bjuda på balen
  •       Bal på slutet
  •       Epilog, där Miles och Sofia går på atronomiprogrammet. Elle har fått sitt stipedium och James är en framgångsrik graffitimålare. Tony och hans kille har det bra, Emmanuel har hittat en ny. De går ombord på en båt. 
Det var mindre från början, te.x så var julen egentligen bara två kap. Andra kapitel togs bort och andra gick komma dit. 
 
Ja... kommer inte på något mer angående händelser och miljö. Kommentar om ni har några frågor :)

Kommentarer
Anna

Super bra. Kul få läsa om hur du tänker och har kommit på allt. :)

2013-11-24 @ 11:08:33

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort