Elle: Kapitel 1- Ny stad

 

”I’m on the highway to hell!

   On the highway to hell.

   Highway to hell!”

   Jag sjöng så högt jag bara kunde samtidigt som jag trummade takten på instrumentbrädan. Musiken dunkade i hela bilen och fick mig att glömma allt. Det är det som är så otroligt med högljudd hårdrock. Man behöver inte tänka, bara sjunga med och låta världen tyna bort. Musiken sänker en i trance.

   En trance som min mamma bröt genom att trycka ut skivan.

   ”Hey, jag lyssnade på det där!” protesterade jag argt.

   Mamma bytte ut underbara AcDc mot en- åh nej- Celine Dion skiva. Snart tjöt en ljus, lugn röst ut genom högtalarna, en tråkig överdriven röst som sjöng om saker som ingen utom Rachel Fingtic bryr sig om.

   ”Vi har lyssnat på din musik nästan hela vägen.” sa mamma. ”Det är min tur nu. Och dessutom är det de sjunger om inte så passande. Vi är inte på väg till helvetet.”

   Nej, vi var på väg mot något mycket värre. En ny, pytteliten lägenhet i en ny, pytteliten stad. Vi hade lämnat gamla Washington och var nu på väg till ett nytt hem, vilket inkluderade en flera timmars resa. En resa som nu var olidlig.

   ”Kan vi inte sänka?” klagade jag.

   ”Du hade så här högt.” genmälde mamma.

   ”Men då var musiken bra.” muttrade jag och sjönk ner i sätet.  

   Jag ville inte flytta. Jag ville inte lämna vår mysiga lägenhet på sjätte våningen, mitt rum med havsutsikt, mina vänner, min skola, och den häftiga vinylaffären. När jag lämnade Washington kändes det som att jag även lämnade kvar mig själv. Men jag försökte att inte bråka om det, för jag förstod att det var det bästa för Miles.

   Jag vred mig i framsätet och sneglade bakom mig, där han satt till vänster. Han påminde om en staty i ett svart stenslag. I flera timmar hade han nu suttit med pannan lutat mot rutan och armarna i kors, medan han med en mörk blick stirrade ut genom fönstret. Han hade inte sagt ett ord, vilket troligtvis var det bästa. Jag hade redan fått nog av gräl.

   Med en suck vände jag mig framåt igen och råkade samtidigt stöta till en kudde. Vi hade packat bilen full med våra sista grejer, de saker som mamma inte redan åkt ner med. Hon hade redan varit i den nya staden, Redleaf, flera gånger. Först för att hitta en lägenhet, och sedan för att göra i ordning bostaden. Vi hade inte ens sett vårt nya hem på kort, men mamma hade om och om igen berättat om den. Det som var så fantastiskt var tydligen att under lägenheten fanns en lokal, som mamma också köpt. Hon tänkte göra om den till ett café. Det hade hon alltid drömt om, men i vår gamla stad Olympia hade det varit alldeles för dyrt.

   Ironiskt att olyckan hade uppfyllt hennes stora önskan.

   Vi passerade en fint dekorerad skylt som det stod: Redleaf på. Jag ville först inte tro att vi kommit fram, men mammas stora flin bekräftade mina farhågor. Vi hade faktiskt kommit fram, och detta skulle bli mitt hem.

   Huset var alla gamla, oftast byggda i sten eller trä med olika skador och missbildningar. Ingen var högre än tre våningar, vilket kändes kort jämfört med de fyrtiovåningshöghus jag var van vid.  Vägarna var i sprucken asfalt och rymde två bilder i taget, och jag kunde inte se ett enda trafikljus. Och jag kunde förstå varför, för vi mötte endast två bilar. Ibland kunde man skymta någon gångare, men oftast var det helt öde.

   Och så var det alla träd.

   Det fanns säkert tusen av dem. Ek, lönn, björk, pil, alla möjliga sorter. De var krokiga, sneda, med långa grenar som sträckte sig åt alla håll som beniga fingrar. Många var klädda i enorma, färgglada höstlöv, men ännu mer löv hade fallit till marken. Ingen verkade äga en kratta här, för löven fanns överallt, täckte gångarna och virvlade åt sidorna där vi körde. De flesta var röda.

   Nu förstod jag var staden fått sitt namn ifrån.

  

 


Kommentarer
Anna

Supe bra!! Mer, längtar till nästa kapitel. :)

2012-09-02 @ 08:55:28

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort