Miles: Kapitel 46- Jag är som en gangster i en film

 

 

Richards röda bil var den enda som stod på skolans parkering, om man då bortser från min. Den var ganska skruttig, hans kärra alltså, rostig och gammal. Jag stod och lutade mig mot dess förardörr medan jag sög på en cigarett. Jag hade stått här i en kvart nu, hur lång tid kan det ta för en kille att byta om?

   Fem minuter till, tydligen. Sedan kom Richard ut ur tegelbyggnaden, med blicken ner på sin mobil och hörlurar i öronen. Han upptäckte mig först när han tagit upp bilnycklarna och skulle stoppa dem i låset.

   ”Skit!” Han ryggade tillbaka, som om han hade bränt sig vid mig.

  ”Hallå där.” sa jag lugnt och blåste ut ett rökmoln i ansiktet på honom.

   ”Ehh, åh, hej Miles.” Han stoppade mobilen i fickan och fumlade med nycklarna, märkbart stressad. ”Jag, ehm, såg dig inte.”

   ”Jag undrar ifall vi kunde ta och prata lite.” sa jag, åter med samma tonfall.

   ”Oj, ehm, ledsen alltså med ja-jag har inte riktigt tid nu. Så om du kanske kunde flytta på dig så att jag kan komma in i min bil.” Han hade bleknat och verkade inte kunna hålla händerna stilla. Han tittade ner på bilens däck, upp på bilens tak, ner på vindrutan… Han tittade överallt på bilen för att undvika att se på mig.

   ”Jag skulle vilja veta varför du spred de där lögnerna om min syster.” Jag drog åter in ett bloss, medan Richard såg svimfärdig ut. Haha. Jag kände mig som någon gangsterboss i en film, och killen verkade se mig som en.

   ”Ehh, jag vet inte riktigt vad du menar.” Han såg sig omkring, som om han undrade vilket håll han skulle springa åt. Sedan tittade han på sin bil och verkade bestämma sig för att han inte kunde överge den.

   ”Jag tror att du vet vad jag menar.” Jag höll mitt ansikte gravallvarligt men inombords så skrattade jag. Richard såg ut som om han skulle dimpa ner på backen närsomhelst!

   ”Alltså jag är jätteledsen för det jag sa.” Plötsligt var det som om han inte kunde prata snabbt nog. ”Jag trodde att hon skulle komma över det snabbt och att skvallret skulle dö ut efter en vecka, alltså jag ville inte att det skulle bli såhär typ men nu är det ju liksom försent för att ta tillbaka det…”

   ”Wow wow, lugna ner dig.” sa jag med en gest. ”Jag bryr mig inte ett skit om du ångrar dig eller så, varför sa du det från första början?”

   Han skrapade med foten i marken och tvekade en halv evighet. ”Jag fick betalt för det.” mumlade han till sist. ”En tjej gav mig en fet bunt med stålar om jag berättade för alla att Elle hade varit otrogen med tre andra.”

   Ciggen föll ut min hand medan jag chockat stirrade på Richard. ”Du sålde henne?!”

   ”Jag tänkte att hon skulle komma över det, och det var jävligt mycket pengar!” skyndade han ur sig.

   Herregud, han var en större skithög än jag först hade trott. ”Vem betalade dig?”

   Richard tittade ner i backen igen. ”Det kan jag inte säga.”

   Jag lade händerna i fickorna och kände att en penna låg där. Jag fick en idé, en plan, ett trick, som den här killen faktiskt kunde vara dum nog att gå på.

   Jag tog ett snabbt steg framåt, grep tag i Richards fingrar och böjde dem, samtidigt som jag knäckte pennan i fickan.

   Skithögens ögon blev enorma och han backade skräcklaget undan ifrån mig, stirrandes på sin hand. Han skrek. ”Du bröt mina fingrar, din jävel!”

   Idiot, de var knappt stukade. Men han trodde ju att han hade hört dem brytas. ”Vem betalade dig?”

   ”Lindsay Henrock.” kved han ur sig.

   Lindsay… Kände inte igen det, men hon och jag skulle snart också ha ett samtal.

   ”Så här ska du göra.” berättade jag bestämt för Richard. ”Det första du gör imorgon är att berätta sanningen för alla. Du ska berätta att Lindsay betalade dig för att sprida de där lögnerna om Elle, förstått?”

   ”Men…” stammade han. ”Hon dödar mig om jag berättar!”

   Jag kom plötsligt ihåg ciggen, som hade ramlat ner på asfalten. Jag släckte den med skon och såg sedan åter upp på honom. ”Om du inte gör det, så… Tja, det vore väl synd om det hände något med den hand du har kvar?”

   Så vände jag mig om och gick, nöjd med mig själv.

  

  

 

 


Kommentarer
Anna

Super bra. :)

2013-03-12 @ 15:18:02
Linnéa

Död åt Richard-bichard.

2013-03-15 @ 13:52:06
Hemsida/blogg: http://fantasygalen.blogg.se

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort