Elle: Kapitel 55- Maskeradklädnad blir fullt bärbar

 

 

Hela staden hade blivit helt tokig av Minnesbalsgrejen, och överallt kring vår gata kunde man köpa 1800-tals saker att ha på sig. Jag hade länge spanat in en speciell affär, som sålde 1800-tals kläder. Slutligen tog jag och Tony våra plånböcker och begav oss ditåt.

   Vi vandrade runt inne i butiken, som var full med dockor vari det satt klänningar på. Det fanns två olika sektioner. En för de rikare, med vackra, dyra klänningar med äkta spets och lena tyger. Sedan fanns den än för de som inte hade så mycket pengar. Vi gick i den sektionen, och dessa kläder likande mer maskeradkläder. Tony hade nog pengar nog att shoppa på den dyrare delen, men för min skull kikade han ens aldrig åt det hållet.

   Jag ville komma på den här balen och vara skitsnygg. Det jag ville skulle hända under kvällen, var att Richard skulle få syn på mig i min ascoola klänning och perfekta hår, och se hur otroligt bra jag mådde. Då skulle han ångra sig och under hela kvällen skulle han böna och be mig om att ta honom tillbaka.

   Men jag skulle inte ens se på honom.

   Att bara tänka på Richard fick olja att koka upp inom mig. Det fanns en hel del svek och smärta i den där oljan, men främst så var det ilska.

   ”Hur reagerade dina föräldrar på att du skulle gå med mig?” undrade jag.

   ”Som de reagerar på allt jag gör nuförtiden. Men vet du vad, jag har slutat bry mig.” Han log. ”Det är så skönt att inte bry sig om hur de ser mig längre. Det är hur jag ser på mig själv som är det viktigaste.”

   Jag gav honom en imponerad blick. ”Wow. Jag tycker om den inställningen.”
   Vi stannade framför en svart, glansig klänning. ”Den här har alldeles för mycket spets i sig, men det är den enda som är svart. Jag funderar…” Jag vände mig mot honom. ”Har du en symaskin?”

 

Det var kväll, och i vardagsrummet fanns den svarta klänningen plus en svar herrklädnad. På mitt skrivbord stod Tonys mammas symaskin, och runt omkring i rummet fanns småsaker vi köpt på en tygaffär.

   ”Vad hade du nu egentligen tänkt dig?” frågade Tony.

   ”Tja, ingen av de där kläderna var ju riktigt vår smak, eller hur?” sa jag. ”Så jag tänkte att vi köper de mest dugliga paret och sedan syr vi om dem. Sätter vår egen prägel på det.”

   ”Kan du ens sy?” sa han tvivlande.

   ”Högsta betyg i textil.” lovade jag och gick fram till den klänning jag köpt. Den hade en enorm kjol, långa ärmar och något sicksackmönster där fram. ”Jag tänkte mig någonting i stil vad den onda drottningen har i serien Once Upon A Time, sett den serien?”

    Tony skakade på huvudet.

   ”Synd, det är bra. Trots alla älvor och skit. Men hur som helst, den onda drottningen där har en otrolig bra klädstil. Helt galna, onda kläder. Supercoolt. Så jag hade tänkt…”

   Så raddade jag upp allting jag hade tänkt ändra, och min bästa vän nickade instämmande. Sedan började jag.

   Det blev en lång natt, ska jag säga. Lång och svår, och den enda som gjorde att jag faktiskt fick min klänning klar följande morgon var uppmuntrande ord från Tony, plus massor av kaffe. Tyget samarbetade inte alla gånger, inte symaskinen heller (jag tror att den hade fått lite katolskt inflytande av Tonys mamma, och helt enkelt var emot det vi höll på med).

   Men nästa morgon så stod vi där, införda i våra klänningar, framför spegel. Och jag kände mig otroligt stolt över oss.

   Tony hade sprättat bort kavajens ärmar, så att den nu var som en väst med frasiga kanter. Runt halsen hade han sytt en spetsig krage, så nu såg han ut som någon punk-Greve Dracula.

   Jag hade lagt till en likande krage på min klänning, och klippt upp fallet från kjolen där fram så att det blev frasigt, och så att benen syntes lite lätt när man gick. Jag hade gjort midjan högre, och tagit bort alla spetssaker och pärlor.

   ”Vi kommer att äga balen.” sa jag.

Onda drottningen (Regina) från Once Upon A Time
 
 

  

 

 

 


Kommentarer
Anna

Super bra. :)

2013-04-27 @ 12:26:27

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort